Vanntrening Stavanger - vår 2020

Skrevet av: Kjersti, publisert 15.07.2013

Påmeldingen er åpnet for vårsesongen 2020.

Ønsker du å være med resten av sesongen 2019 er det fremdeles noen ledige plasser tors kl 20:20 og fred kl 09:00.

Det er mulig å melde seg på parti som er fulle. Du vil da automatisk komme på venteliste og blir kontaktet ved ledig plass.

 

Sted: 

Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll.  Link til kart her. 

 

Periode:

uke 2-25

 

Instruktører: 

Fysioterapeut Kjersti Lerang Rosnes (tirsd 15:30, 16:25, 17:20, torsd 11:30, 12:20)

Fysioterapeut  Ine Hebnes (torsd kl 19:30, 20:20)

Fysioterapeut Karen Tungland (fred kl 09:00)

 

Kontakt: 

kjersti@helse-fokus.no eller mob: 986 51 072

 

Nye deltakere kan starte opp midt i sesongen hvis det er ledig plass. En får avslag i pris ved påmelding etter uke 5 . Ta kontakt på kjersti@helse-fokus.no for å få en pris. 

Mister du timer i løpet av sesongen kan du ta timene igjen på andre av våre vanntreningstimer innen samme betalende sesong. Se under timeplan hvordan vi administrerer dette. Timeplan

 

Påmelding her
 

For mer info vennligst klikk på "les mer" nedenfor.

 

 

Litt om vanntrening

Vanntrening er bevegelse til musikk i godt oppvarmet basseng, 32 - 34 grader. Aktiviteten kan tilpasses ulike behov for trening, slik som bevegelighetstrening, styrketrening eller utholdenhetstrening.

Vanntrening passer for alle som liker å trene i vann. Det er viktig at man finner en aktivitet som man liker å drive med slik at treningen blir lystbetont og regelmessig. Regelmessig fysisk aktivitet er sunt for kroppen, kan forebygge og til og med kurere en rekke sykdommer. Så enkelt er det egentlig, men likevel litt vanskelig. Ved å melde seg på dette tilbudet får en kontinuerlig en god trening i uken og kan få innført en god rutine på å holde seg i regelmessig aktivitet.

Vannets egenskaper gir god støtte til kroppen gjennom oppdrift og motstand. Oppdriften i vannet reduserer kroppsvekten med 90 %, noe som fører til mindre belastning på leddene. Motstanden vannet gir, utnytter vi også som "vekter". Jo raskere vi beveger armer og bein gjennom vannet, jo tyngre blir det. Hver deltaker styrer tempoet selv slik at treningen tilpasses den enkeltes behov. Noen har plager som må tas hensyn til. Andre har ingen plager. Derfor er det viktig at vi tar ansvar for oss selv og finner det tempoet som passer.

Treningen varer i 45-50 min. Vi starter med lett oppvarming, øker så tempoet slik at man får opp pusten og de som ønsker det har muligheten til å slite seg godt ut. Deretter jobber vi med styrke i armer og bein og til slutt slapper vi godt av. Vi benytter oss av den delen av bassenget hvor en står i bunn.

Øvelsesprogrammet består av: pusteøvelser, sirkulasjonsøvelser, strekk- og rotasjonsøvelser, styrketrening, kondisjonstrening, bekkenbunnsøvelser (knipeøvelser) og øvelser som stimulerer til bedre holdning.

Forskning viser at trening i vann kan ha god effekt på forhøyet blodtrykk og gi en bedre kondisjon til deg som har vanskelig for å oppnå dette med ordinær trening på land. 

Se: file:///C:/Users/Broek/Downloads/fulltext776.pdf 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289176/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OKDenne siden benytter cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å bedre din brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler . Detaljer