Vanntrening

Skrevet av: , publisert 14.12.2019

Vi har endelig startet opp våre kurs igjen i Stavanger! Klepp holder dessverre stengt resten av vår sesongen. 

 

Vi tilbyr vanntrening i Stavanger og på Klepp

 

Vårsesong 2020 - uke 2 - 25

Løpende påmelding på ledige grupper. Melder du seg på en gruppe som er full kommer du på venteliste og vil bli kontaktet  når det blir ledig plass. 

En får avslag i pris ved oppstart etter uke 5. Ta kontakt på kjersti@helse-fokus.no (Stavanger) eller kristin@hagland.no (Klepp) for å få en pris. 

Mister du timer i løpet av sesongen kan du ta timene igjen på andre av våre vanntreningstimer innen samme betalende sesong. Se under timeplan hvordan vi administrerer dette.

 

STAVANGER:

Tid: 

Tirs: 15:30  - fullt

Tirs: 16:25  - fullt

Tirs: 17:20 - fullt

Tors: 11.30  - fullt

Tors: 12:20 - fullt

Tors: 19:30 - fullt

Tors: 20.20  - få ledige plasser

Fred: 09:00 - få ledige plasser

 

Sted: 

Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll.  Link til kart her. 

 

Pris: se her

 

Instruktører: 

Fysioterapeut Kjersti Lerang Rosnes (tirsd 15:30, 16:25, 17:20, torsd 11:30, 12:20)

Fysioterapeut  Seline Holm (torsd kl 19:30, 20:20)

Fysioterapeut Karen Tungland (fred kl 09:00)

 

Påmelding her

 

KLEPP:

Tid: 

Tirs: 12:30  - fullt

Tirs: 13.15  - fullt

Tors: 18.30  - få ledige plasser

Tors: 19.15  -  ledige plasser

 

Sted: 

Sirkelen i Klepp, Olav Hålandsveg 8, 4352 Klepp. Link til kart her 

 

Pris: se her

 

Instruktør: 

Fysioterapeut Kristin Hagland (tirsdag)

Fysioterapeut Maren Honore' (torsdag)

 

Påmelding her

 

 

Vanntrening

Vanntrening er bevegelse til musikk i godt oppvarmet basseng, 32 - 34 grader. Aktiviteten kan tilpasses ulike behov for trening, slik som bevegelighetstrening, styrketrening eller utholdenhetstrening.

Vanntrening passer for alle som liker å trene i vann. Det er viktig at man finner en aktivitet som man liker å drive med slik at treningen blir lystbetont og regelmessig. Regelmessig fysisk aktivitet er sunt for kroppen, kan forebygge og til og med kurere en rekke sykdommer. Så enkelt er det egentlig, men likevel litt vanskelig. Ved å melde seg på dette tilbudet får en kontinuerlig en god trening i uken og kan få innført en god rutine på å holde seg i regelmessig aktivitet.

Vannets egenskaper gir god støtte til kroppen gjennom oppdrift og motstand. Oppdriften i vannet reduserer kroppsvekten med 90 %, noe som fører til mindre belastning på leddene. Motstanden vannet gir, utnytter vi også som "vekter". Jo raskere vi beveger armer og bein gjennom vannet, jo tyngre blir det. Hver deltaker styrer tempoet selv slik at treningen tilpasses den enkeltes behov. Noen har plager som må tas hensyn til. Andre har ingen plager. Derfor er det viktig at vi tar ansvar for oss selv og finner det tempoet som passer.

Treningen varer i 45-50 min. Vi starter med lett oppvarming, øker så tempoet slik at man får opp pusten og de som ønsker det har muligheten til å slite seg godt ut. Deretter jobber vi med styrke i armer og bein og til slutt slapper vi godt av. Vi benytter oss av den delen av bassenget hvor en står i bunn.

Øvelsesprogrammet består av: pusteøvelser, sirkulasjonsøvelser, strekk- og rotasjonsøvelser, styrketrening, kondisjonstrening, bekkenbunnsøvelser og øvelser som stimulerer til bedre holdning.

Forskning viser at trening i vann kan ha god effekt på forhøyet blodtrykk og gi en bedre kondisjon til deg som har vanskelig for å oppnå dette med ordinær trening på land. 

Se: artikkel her :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289176/

 

OKDenne siden benytter cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å bedre din brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler . Detaljer