Vanntrening Klepp

Skrevet av: Kristin, publisert 14.12.2012

Tid: 

Tirs: 12:30 

Tirs: 13.15 

Tors: 18.30 

Tors: 19.15 

 

Sted: 

Sirkelen i Klepp, Olav Hålandsveg 8, 4352 Klepp. Link til kart her 

 

Oppstart: 

Løpende påmelding

 

Pris: se her

 

Instruktør: 

Fysioterapeut Kristin Hagland (tirsdag)

Fysioterapeut Maren Honore' (torsdag)

 

Kontakt: 

kristin@helse-fokus.no / mob.nr: 971 96 699

 

Påmelding her

 

For mer info vennligst klikk på "les mer" nedenfor.

 


 

 

 

 

   

Litt om vanngymnastikk

Forskning viser at trening i vann kan ha god effekt på forhøyet blodtrykk og gi en bedre kondisjon til deg som har vanskelig for å oppnå dette med ordinær trening på land (se forskningsartikler nederst på siden)

Vanngymnastikk er bevegelse til musikk i godt oppvarmet basseng, 32 - 34 grader. Aktiviteten kan tilpasses ulike behov for trening, slik som bevegelighetstrening, styrketrening eller utholdenhetstrening. Programmet vårt består av pusteøvelser, sirkulasjonsøvelser, strekk- og rotasjonsøvelser, styrketrening, kondisjonstrening, bekkenbunnsøvelser (knipeøvelser) og øvelser som stimulerer til bedre holdning.

Vanngymnastikk passer for alle som liker å trene i vann. Det er viktig at man finner en aktivitet som man liker å drive med slik at treningen blir lystbetont og regelmessig. Regelmessig fysisk aktivitet er sunt for kroppen, kan forebygge og til og med kurere en rekke sykdommer. Ved å melde seg på dette tilbudet kan en få kontinuitet på treningen og kan få innført en god rutine på å holde seg i regelmessig aktivitet.

Vannets egenskaper gir god støtte til kroppen gjennom oppdrift og motstand. Oppdriften i vannet reduserer kroppsvekten med 90 %, noe som fører til mindre belastning på leddene. Motstanden vannet gir, utnytter vi også som "vekter". Jo raskere vi beveger armer og bein gjennom vannet, jo tyngre blir det. Hver deltaker styrer tempoet selv slik at treningen tilpasses den enkeltes behov. Noen har plager som må tas hensyn til. Andre har ingen plager. Derfor er det viktig at vi tar ansvar for oss selv og finner det tempoet som passer.

Vi starter med lett oppvarming, øker så tempoet slik at man får opp pusten og de som ønsker det har muligheten til å slite seg godt ut. Deretter jobber vi med styrke i armer og bein og til slutt slapper vi godt av. Vi benytter oss av den delen av bassenget hvor en står i bunn. 

 

Forskningsartikler i pdf fil til høyre  :


fulltext575.pdf

 og linken under:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289176/